Lage rugpijn valt vaak makkelijk op te lossen

Lage rugpijn is een fenomeen waar tegenwoordig iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Hoe komt het dat zoveel mensen geteisterd worden door dit fysieke ongemak?

Rugpijn? Ga er maar even lekker voor zitten.
We doen vrijwel allemaal iets met ons lichaam waar het absoluut niet voor bedoeld is. En dan heb ik het niet over biertjes drinken in het weekend of exotische standjes in de slaapkamer. Iedereen zit. Of je nu een zittend beroep hebt of thuis de couchpotato uithangt, in ons bewegingspatroon is zitten vaste prik geworden.


Rugpijn zit niet altijd in je rug.

Door het zitten zijn aan de voorkant je beenheffers verkort en aan de achterkant je billen slap en inactief. Dit onbalans zorgt voor een scheve stand van je bekken en trekt door in je onderrug. Dit uit zich in lage rugpijn. Je kan dit herkennen aan een bovenmatige holling van je onderrug.

Hoe pak je de rugpijn aan dan?
Er zijn een paar simpele manieren om vast te stellen of je rugpijn oorsprong vind in het bovenbeschreven onbalans. Doe deze simpele stretch-oefeningen en kijk of je last minder word. Is dit het geval dan is het belangrijk oefeningen te doen die ervoor zorgen dat het onbalans word opgeheven. Squats, deadlift en splitsquats zijn hier geknipt voor. Blijft de pijn hetzelfde of word het erger dan raad ik aan om eens langs een fysiotherapeut te gaan.

Een reactie achterlaten